Vervoerregio Leuven plaatst deelwagen in Bekkevoort, er volgen er nog ruim vijftig in de regio

deelwagen

In Bekkevoort werd vrijdag een eerste deelwagen in gebruik genomen, meteen het startschot van de 56 deelwagens die vervoerregio Leuven wil plaatsen op 37 locaties in de regio. Stapp.in staat in voor de uitrol van de deelwagens, in samenwerking met de intercommunale Interleuven en met subsidies van de Vlaamse overheid. Deze uitrol kadert in Hoppin, een initiatief van de Vlaamse overheid. Vanaf 2025 komen er in vervoerregio Leuven ook deelfietsen op verschillende locaties.

De deelwagens komen te staan in 28 gemeenten die deel uitmaken van vervoerregio Leuven, 36 zijn elektrische wagens en de overige 20 zijn conventionele stadswagens. Tegen eind oktober zullen 43 van de 56 wagens beschikbaar zijn voor gebruik. De andere voertuigen zullen kort daarna beschikbaar zijn zodra de laadinfrastructuur operationeel is. “Ik ben zeer trots dat het officiële startmoment van deelwagens via de vervoersregio hier in Bekkevoort in het centrum plaatsvindt. Deze dorpskern is in volle verandering en beweging. Autodelen past perfect in ons klimaatplan en het recent goedgekeurd mobiliteitsplan. Vandaag wordt de conventionele deelwagen in gebruik genomen en binnenkort worden de laadpalen en de elektrische wagen geplaatst”, zegt Bekkevoorts schepen van Mobiliteit Benny Reviers (Ons Dorp).

Lees verder onder de foto.

deelwagen
In veel Vlaamse gemeenten staat al een deelwagen

Dat het gebruik van deelwagens in de lift zit bewijst het feit dat in de meerderheid van de Vlaamse gemeenten intussen al wel een deelauto staat. “Autodelen is al lang niet meer alleen voor de grote steden. In heel Vlaanderen stijgt jaar na jaar het aantal gebruikers. Een auto staat tot wel 23 uur per dag stil en neemt zo veel van onze publieke ruimte in. Een deelwagen kan voor veel mensen een alternatief zijn voor een eigen voertuig. Een volgende stap is om van deelmobiliteit een vaste waarde te maken in onze verplaatsingskeuzes”, luidt het bij de initiatiefnemers. 

De deelwagens worden geplaatst aan Hoppinpunten, locaties waar verschillende vervoermiddelen samenkomen. Voor de uitrol van deelwagens krijgen de vervoerregio’s subsidies van de Vlaamse overheid. “Deelsystemen vormen een belangrijk onderdeel in het bevorderen van duurzame mobiliteit. Dit heeft een positieve milieu-impact, vermindert de parkeerdruk en kan een kostenbesparing voor gebruikers opleveren”, zegt nog Jessica Vandebroek, algemeen directeur van Interleuven. 

Deelwagen vervangt tot tien privé-wagens

Een deelwagen vervangt vijf tot tien privé-wagens, weten burgemeester Hans Vandenberg (cd&v) en schepen Reviers van Bekkevoort. “Dat doet de CO2-uitstoot dalen, maar is vooral ook heel handig. Je pikt een wagen op bij de standplaats en je zet die op dezelfde plaats terug. Er zijn standplaatsen voor de deelwagens aan het Hoppinpunt op het Statieplein in Bekkevoort-centrum voorzien. De belijning hiervoor is al aangebracht.”

Als gebruiker heb je geen abonnement nodig en moet je geen waarborg betalen. Nadat je een account hebt aangemaakt in de app van Stapp.in, laad je een saldo op en daarna kan je een wagen reserveren.  Vervolgens kan je een wagen reserveren. Je betaalt per uur en per kilometer die je aflegt met de wagen. Voor een conventionele wagen betaal je zo 3,50 euro per uur en 0,35 euro per afgelegde kilometer, voor een elektrisch voertuig is dat respectievelijk 3,80 euro en 0,32 euro.

 

Lees meer over