50 talentencoaches aan de slag in Leuvense scholen

groepsfoto

De stad leidde het voorbije schooljaar 50 Leuvense leerkrachten en andere onderwijsexperten op tot talentencoach. 

De rapporten van deze week zeggen hoe goed kinderen presteren op de vakken die ze op school krijgen, over de kennis die ze opgedaan hebben het voorbije schooljaar. En waar ze de doelen nog niet behaald hebben. Dat is heel belangrijk. Maar daarnaast vinden wij het ook belangrijk dat kinderen een goed zicht krijgen op waar zij energie van krijgen, wanneer zij de tijd uit het oog verliezen en hoe zij omgaan met anderen. Dat noemen we hun talent”, zegt schepen van Onderwijs Lalynn Wadera (Vooruit).

"Wie daar zicht op heeft voor zichzelf en bij de ander, blijft gemotiveerd, vol zelfvertrouwen en met meer begrip voor de ander. We dromen ervan dat elk kind en elke jongere in Leuven zijn talenten kan ontdekken. Leraren kunnen daarbij een belangrijke rol spelen”, gaat de schepen verder.

Daarom organiseerde de stad dit jaar voor 50 leerkrachten, uit 23 verschillende scholen, en andere onderwijsexperten een opleiding tot talentencoach. Via de opleiding leerden ze naar hun eigen talenten te kijken én om anders te kijken naar hun leerlingen.

Ervaren en onderlegde docenten
De opleiding werd gegeven door Luk Dewulf, zelf talentencoach en auteur van onder andere het boek ‘Mijn school kiest voor mijn talent’, en Els Pronk en Elke Busschots van de Blij met Mij! Academie. Zij sloegen in 2016 de handen in elkaar om talentencoaches in Vlaanderen en Nederland op te leiden. Talent gaat niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie.

“Ik maakte er mijn missie van om talentencoaches op te leiden die kinderen helpen om hun talenten te benoemen zodat ze meer veerkracht en weerbaarheid en een positief zelfbeeld ontwikkelen”, aldus Luk Dewulf. “In Leuven merkte ik een grote nieuwsgierigheid en gedrevenheid bij onderwijsmakers en de lokale beleidsmakers om dit te leren. Dat gaf ook mij extra veel energie, we kunnen hier samen een verschil maken voor de toekomstige generaties.” ​
​​
​En die dynamiek was ook te voelen tijdens de sessies zelf. “Tijdens de opleidingsmomenten ontmoette ik keer op keer zeer dynamische deelnemers die vanuit hun talent gedreven en met een heel groot hart voor kinderen en jongeren aan de slag gaan", vertelt Elke Busschots. "Er zit schwung in Leuven en dat is voelbaar zowel bij de leerkrachten als bij het stadbestuur.”

Aan de slag
Deelnemers aan de opleiding leren anders kijken naar leerlingen en collega’s en die andere kijk werkt heel motiverend. De eerste Leuvense talentencoaches gingen onmiddellijk aan de slag met wat ze leerden en ze ervaarden dat het werkt.

“De band tussen leerling en leraar is een niet te onderschatten factor in het welbevinden en de resultaten van leerlingen. Deze opleiding bood een ideaal kader om daarmee aan de slag te gaan. Ik heb sinds de opleiding al een aantal talenteninterviews afgenomen met enkele leerlingen die hun motivatie kwijt zijn. Ik hoop door op zoek te gaan naar hun talenten hun motivatie weer aan te wakkeren”, zegt ​​
​Willem Vande Gaer van de ziekenhuisschool UZ Leuven.

“Sinds de opleiding merk ik dat ik de hele tijd bezig ben met de talenten van anderen, binnen en buiten de school. In bijna elk gesprek ga ik op zoek naar wat deze persoon drijft. Zo ontstaan er heel wat interessante gesprekken en leer je mensen op een andere manier kennen”, zegt ​​
​Elien Beelen van VBS Sint-Norbertus.

“In onze school maken we van het nieuwe schooljaar een talentenjaar, waarbij we talenten in alle klassen aan bod zullen laten komen, bij leerlingen én leerkrachten. We gaan ook talenteninterview afnemen van onze zesdejaars, zodat we zelfverzekerde en veerkrachtige leerlingen naar de middelbare school kunnen sturen”, zegt ​Rozanne Ropers van De Zonnebloem.

Leerkrachten ondersteunen en waarderen
​De opleiding tot talentencoach past binnen een groter aanbod dat stad Leuven heeft om leerkrachten te ondersteunen en hen te waarderen.

“Lesgeven is een feest, en al zeker in Leuven. Daarom zetten we een heel jaar in op het ondersteunen en waarderen van onze Leuvense leerkrachten, met vormingen, netwerkevents, en zelfs een fuif in Het Depot. Volgend schooljaar bieden we opnieuw 50 leerkrachten de kans om zich op te leiden tot talentencoach. Op vrijdag 13 december 2024 geven we het startschot in Campus Corso”, besluit schepen Lalynn Wadera.

Inschrijven kan op Leuvenvoorscholen.be.

Lees meer over