VRM legt influencer Sarah Puttemans een administratieve geldboete van 2.000 euro op

17 januari 2024 | 11u40 | Gepost door annpeeters
sarah en vikor
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Sarah Puttemans uit Oud-Heverlee op de platformdiensten Instagram, TikTok en Youtube aan de onderzoek onderworpen en stelde inbreuken vast.

De Vlaamse Regulator voor de Media deed onderzoek naar de sociale media post van influencer Sarah Puttemans in de periode van 5 september tot 3 oktober 2023. Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in de door Sarah Puttemans online geplaatste video’s op online-platformen Instagram, TikTok en Youtube. Een jaar eerder werd ze voor dezelfde feiten al eens op de vingers getikt. 

De onderzoekscel meent dat 3 video’s commerciële communicatie bevatten. De producten, diensten of merken worden gepromoot, waarvoor Sarah Puttemans een betaling en/of een ander voordeel of vergoeding ontving. Volgens de onderzoekscel van de VRM is de commerciële communicatie in deze drie video’s niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar gemaakt voor de kijkers. De onderzoekscel van de VRM besluit dan ook dat Sarah Puttemans meermaals een inbreuk op artikel 53 van het Mediadecreet begaat.

Sarah Puttemans ontkent niet dat er in twee video’s sprake is van commerciële communicatie en zij door de betroffen merken werd uitgenodigd naar hun events waarbij ze onder meer ook beroep kon doen op hun ‘make-up artists’.
Bij een derde video betwist ze dat er sprake is van commerciële communicatie. Uit haar schriftelijke opmerkingen blijkt echter dat dit wel degelijk het geval is. Ze wed namelijk uitgenodigd om een even gratis bij te wonen. Dit volstaat om te kunnen spreken van het ontvangen van een voordeel (of “soortgelijke vergoeding” in de zin van artikel 2, 5°, van het Mediadecreet). Video’s die het evenement (ook onrechtstreeks) promoten, bevatten dus commerciële communicatie. Een financiële vergoeding is daarvoor niet vereist.

Bepaling van de sanctie

Bij het bepalen van de sanctie wordt enerzijds rekening gehouden met het gegeven dat de vastgestelde feiten en tekortkomingen veeleer beperkt zijn en dat Sarah Puttemans reeds maatregelen heeft genomen om de inbreuken bij 2 video’s te remediëren.

Anderzijds is het niet duidelijk herkenbaar maken van commerciële communicatie een ernstige inbreuk. Bovendien werd Sarah Puttemans reeds eerder (beslissing 2022/038 – 14 november 2022) gewaarschuwd voor soortgelijke inbreuken. Ze was aldus op de hoogte van de geldende regelgeving en er is dan ook sprake van recidive. Verder hebben twee van de besproken video’s Sarah Puttemans ook aanzienlijke voordelen opgeleverd.

De VRM besluit dan ook een administratieve geldboete van 2.000 euro op te leggen.

Lees meer over