Gemeentebestuur kiest voor éénrichtingsverkeer in Sint-Joris-Weert en niet omwille van de mobiliteit

Eenrichtingsstraat de Beekstraat in Sint-Joris-Weert

Tijdens de vorige legislatuur werd besloten om van de Beekstraat een eenrichtingsstraat te maken. Een dergelijke beslissing riep uiteenlopende meningen op. Het doel was en blijft om de straat zo in te richten dat de veiligheid en leefbaarheid voor zowel de bewoners als de weggebruikers verbetert.

“De nieuwe meerderheid was in het bestuursakkoord overeengekomen om een proefproject op te starten met tweerichtingsverkeer in de Beekstraat, tussen de Stationsstraat en de parking van de Delhaize. Het doel was te testen of de verkeersveiligheid, met een aantal ingrepen, voldoende kon worden gegarandeerd en tegelijkertijd de gevolgen in de omliggende straten, veroorzaakt door de eenrichtingsregeling, te beperken", wist Francis Vanbiesbroeck (N-VA).

In 2024 diende de gemeente, in samenwerking met Fluvius, twee dossiers in om Vlaamse subsidies te verkrijgen voor de heraanleg van de riolering in de Beekstraat. Het ging om een subsidie van 800.000 euro op een totaalbudget van 1.000.000 euro. Deze subsidies zijn goedgekeurd op voorwaarde dat vóór eind maart 2025 een gedetailleerde beschrijving van de weginrichting en de riolering wordt ingediend. Deze beschrijving moet voldoen aan de nieuwe, strengere regels voor de opvang van hemelwater, die sinds 2025 van kracht zijn voor projecten op het openbaar domein. Dit betreft de zogenaamde gewestelijke en provinciale stedenbouwkundige verordeningen voor hemelwater. Volgens deze regels moet  “al het mogelijke” worden gedaan om hemelwater uit de riolering te houden. Afstroming moet worden vermeden, hergebruik wordt gestimuleerd en een maximale ontharding moet worden gerealiseerd. Infiltratie in de bodem heeft de voorkeur op buffering met vertraagde afvoer, voordat het water naar de riolering mag.
 
“Eenrichtingsverkeer maakt het mogelijk om in de Beekstraat meer groenzones en parkeerplaatsen in waterdoorlatende verhardingen te voorzien, wat de infiltratiecapaciteit en de onthardingsgraad  verhoogt. We hebben verschillende oplossingen voor de gedeeltelijke tweerichting van de Beekstraat herhaaldelijk besproken tijdens het overleg met de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), Fluvius en het studiebureau.  Deze werden echter niet weerhouden vanwege de geringere inflitratiecapaciteit, hoewel buffering wel een oplossing had
kunnen bieden", verklaarde burgemeester Bart Clerckx (Club CD&V).

“Het werd duidelijk gemaakt dat, indien de gemeente zou opteren voor gedeeltelijk tweerichtingsverkeer, de kans groot is dat we de subsidie van 800.000 euro zouden mislopen omdat dan zou kunnen beweerd worden dat niet al het mogelijk werd gedaan om te ontharden en te infiltreren. Als kleine gemeente kunnen we het ons eenvoudigweg niet veroorloven om een dergelijke financiële steun te verliezen. Het gemeentebestuur krijgt hierdoor niet de kans om via een proefproject te evalueren of een gedeeltelijk tweerichtingsverkeer in de Beekstraat, tussen de Stationsstraat en de parking van de Delhaize, een werkbaar en evenwichtig compromis had kunnen vormen. Het is jammer dat dit proefproject niet kan doorgaan om redenen die niets met mobiliteit te maken hebben", verklaarde Patrice Lemaitre (Pro OH).
 
“Gezien deze omstandigheden en om redenen van goed bestuur hebben we onze verantwoordelijkheid genomen en kiezen wij  voor een ontwerp van de Beekstraat met éénrichtingsverkeer. De Beekstraat verdient een veilige en aangename inrichting met een duurzame riolering en wij kijken hoopvol uit naar de verdere uitwerking van dit belangrijke project voor Sint-Joris-Weert.”

Lees meer over