Eén op de zes jongeren volgt bijles, zo toont studie van KU Leuven aan

Uit een recent rapport van KU Leuven-onderzoekers Kristof De Witte en Willem De Cort blijkt dat bijles in zowel het middelbaar als het hoger onderwijs een wijdverbreid fenomeen is. De onderzoekers stellen vast dat in het middelbaar onderwijs gemiddeld één op de zes leerlingen bijles volgt, wat neerkomt op ongeveer vier leerlingen per klas.
Ook in het hoger onderwijs zien de onderzoekers dat veel studenten bijles volgen, dat meldt HNB. De percentages verschillen wel sterk per studierichting. Zo neemt 4,2% van de studenten aan hogescholen bijles, terwijl dit in universitaire economische opleidingen oploopt tot 16%. Het hoofddoel van de studenten die bijles nemen, is om te slagen, zelfs al is dat met een nipte 10/20. Volgens De Cort vinden studenten het huidige onderwijsaanbod onvoldoende effectief, waardoor die extra ondersteuning voor velen een noodzaak is.
Onderwijs met twee snelheden
Maar niet elke leerling of student heeft de middelen om bijles te kunnen volgen. De gemiddelde kostprijs voor bijles bedraagt 28,5 euro per uur in het middelbaar onderwijs en 32,5 euro in het hoger onderwijs. In sommige gevallen lopen de tarieven zelfs op tot 100 euro per uur. Hierdoor ontstaat volgens de onderzoekers een groeiende sociale ongelijkheid, waarbij een ‘onderwijs met twee snelheden’ dreigt: leerlingen en studenten met voldoende financiële middelen kunnen extra ondersteuning krijgen, terwijl anderen achterblijven.
Systeem moet veranderen
De onderzoekers stellen voor dat de overheid een eigen bijlessysteem opzet, bijvoorbeeld in kleine groepen of met oudere studenten als lesgevers. Dit zou niet alleen de toegankelijkheid van bijles vergroten, maar het kan ook financieel voordelig zijn. Als meer studenten op tijd afstuderen, besparen zowel de overheid als de studenten veel geld. Minder herinschrijvingen betekent minder kosten voor inschrijvingsgeld en studiefinanciering, wat de financiële last op het onderwijssysteem kan verlichten.
Daarnaast bevelen de onderzoekers monitoring en regulering van de private bijlesmarkt aan om misbruik te voorkomen. Zij suggereren ook dat artificiële intelligentie een rol kan spelen als alternatief voor dure één-op-één-bijlessen, bijvoorbeeld door extra uitleg te geven en voorbeeldvragen voor de leerstof te genereren.