"Probleem van moeilijke leerlingen wordt almaar groter", dat staat te lezen in open brief van specialisten
De directeur van ziekenhuisschool De Radar, met een vestiging in Tienen, Kenneth Vansichen ondertekende samen met collega’s een open brief waarin de onderwijsinstellingen aandacht vragen voor het almaar groeiend aantal moeilijke leerlingen. “Leerlingenbegeleiders dweilen met een open kraan.”
Volgens de directeur en anderen zijn er almaar meer leerlingen die agressief uit de hoek komen of andere problemen hebben. “Almaar meer leerlingen belanden in de psychiatrie. Heel wat jongeren hebben zorg nodig en een oplossing is niet evident. Hoe dan ook moeten alle verantwoordelijken samenwerken. Het is een maatschappelijk probleem waar nu ook centrumsteden mee te kampen krijgen en we moeten daar echt iets aan doen”, zegt Vansichen.
Volgens de schrijvers van de open brief geven leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies, leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers en hulpverleners aan dat ze steeds moeilijker passende antwoorden hebben wanneer ze geconfronteerd worden met jongeren en kinderen met ernstige gedragsproblemen en/of extreme emotionele problemen. “Zij ervaren erg veel moeite om het gedrag van sommige kinderen en jongeren aan te sturen. Een (te) grote groep leerlingen dreigt daardoor maatschappelijk, emotioneel en sociaal uit de boot te vallen en zal daar op korte en langere termijn de gevolgen van dragen”, luidt het in de brief. De schrijvers van de open brief hebben het ook over wachtlijsten in de hulpverlening die dichtslibben en almaar langer worden “Vooral de doelgroep ‘kinderen en jongeren met extreem moeilijk gedrag’ kan momenteel nergens meer terecht. We zien deze tendens in secundaire scholen, maar ook in lagere scholen en kleuterscholen.”
Verstrengen regels is geen oplossing
Volgens Vansichen is het verstrengen van de regels op school alvast geen oplossing. “Een deel van de jongeren is langzaam aan verloren en dat is jammer want je mag jongeren niet loslaten. We moeten blijven investeren in hen en ze buitengooien is echt geen oplossing. Op dit ogenblik wordt een leerling die na 1 februari van school moet veranderen, niet meer geteld in de ontvangende school. Dat maakt het soms zeer moeilijk om voor deze leerlingen na 1 februari een nieuwe school te vinden. Wij pleiten voor het schrappen van deze maatregel en deze te vervangen door een proportionele telling. Op langere termijn pleiten we voor een situatie waarbij scholen geen leerlingen meer kunnen uitsluiten, op voorwaarde dat zij ook de nodige middelen hebben om binnen de school met een interdisciplinair team met deze leerlingen aan de slag te gaan.”
In de open brief komen de schrijvers ook met enkele voorstellen naar de overheid toe. Zo willen ze op kort termijn een groep van experten en deskundigen samenstellen, willen ze meer plaatsen creëren voor jongeren die betrokken zijn bij agressie-incidente en willen ze jongeren erop wijzen dat het filmen en delen van agressie ongepast is.