VIP's op de Fiets vragen meer veilige ruimte om te oefenen in het verkeer

11 september 2024 | 15u14 | Gepost door annpeeters
vips op de fiets

Mobiel 21 en basisschool De Zevensprong vragen met de actie VIP’s op de Fiets aandacht voor meer vergevingsgezinde ruimte zodat kinderen veilig kunnen leren fietsen in het verkeer. 

Op 2 september gingen weer honderdduizenden leerlingen met de fiets naar school. Zoals elke volwassene weet, is leren fietsen een proces van vallen en opstaan. Als kinderen dus praktijkervaring willen opdoen in het verkeer, dan hebben ze daar wel genoeg veilige ruimte voor nodig. Én geduld en begrip van andere weggebruikers. Daar is nog werk aan de winkel. Daarom slaat Mobiel 21 de handen in elkaar met Basisschool De Zevensprong voor de actie VIP’s op de Fiets. Daarmee vragen ze aandacht voor meer veilige ruimte op de weg voor kinderen om te leren fietsen. De actie krijgt de steun van All for Zero. Met dit ini­ti­atief willen de ver­schil­lende over­he­den in Bel­gië het aan­tal ver­keers­do­den in ons land terug­bren­gen tot nul tegen 2050. 

Naar school met bodyguards 

Op woensdagochtend 11 september reed een groepje van 10 jonge kinderen tussen 7 en 10 jaar oud van het Martelarenplein, onder begeleiding van bodyguards, samen naar school. Die bodyguards gaven de fietsertjes letterlijk die veilige ruimte. Ze liepen het hele traject mee en zorgden ervoor dat de kinderen te allen tijde voldoende ruimte hadden op de weg. Onderweg maakten ze andere weggebruikers duidelijk dat er kinderen op de baan waren en dat extra waakzaamheid aangeraden is dan. Het was een vrolijke, positieve actie die heel wat bekijks had onderweg. 

Sanne Vanderstraeten, projectleider bij Mobiel 21 vertelt: “Uit ons onderzoek bij fietsende mama’s in Leuven blijkt dat andere weggebruikers in de ochtendrush vaak weinig geduld hebben met kinderen die nog volop leren fietsen in het verkeer. Daarom zetten we met VIP’s op de Fiets de vraag naar meer veilige ruimte voor kinderen om te leren fietsen extra kracht bij. Ruimte waarin kinderen fouten mogen maken, maar vooral ook plaats op de weg waar ze zonder stress en op hun eigen tempo aan hun verkeersvaardigheid kunnen werken. Door die ruimte met bodyguards ook effectief te claimen lopen we niet alleen in de kijker met onze boodschap, maar krijgen de kinderen ook een unieke ervaring en komen ze als échte VIP’s aan op school.” 

“In onze school moedigen we alle leerlingen aan om te fietsen", zegt Els Surmont, Coördinator van De Zevensprong. "We vinden het logisch om onze leerlingen al vanaf de kleuterklas met die overtuiging groot te brengen. Bij uitstappen buiten de school nemen we zoveel mogelijk de fiets, én vragen we altijd aan de ouders om mee te gaan als begeleider. Zo betrekken we iedereen bij het leerproces van de kinderen in het verkeer. Na de actie met de VIP’s op de Fiets volgde er nog een kringgesprek in de klassen van het derde en vierde leerjaar. Verkeersveiligheid is een belangrijk thema, dus vinden we het ook belangrijk dat de leerlingen hun ervaringen kunnen delen en in de klas vragen kunnen stellen aan experts. Dat is ook leerrijk voor volwassenen omdat kinderen helemaal anders naar mobiliteit kijken en vaak waardevolle input geven over hoe en waar het volgens hen veiliger en aangenamer kan op de weg.”  

Fietsende mama’s tonen weg naar meer verkeersveiligheid 

Ouders spelen een cruciale rol in de keuze van het vervoersmiddel en de route naar school van hun kinderen. Ze zijn ook de sleutelfiguren bij het aanleren van fiets- en verkeersvaardigheden. Hun veiligheidsgevoel is dus doorslaggevend in de manier waarop kinderen zich verplaatsen naar school. Om te weten waar het misloopt én om werkbare oplossingen te vinden voor problemen onderweg, sprongen de onderzoekers van Mobiel 21 mee op de fiets voor een onderzoek. Mobiel 21 bundelde de inzichten uit de fietstochten en de diepte-interviews in een rapport met aanbevelingen voor een inclusiever fietsbeleid. Zo vragen de deelneemsters o.a. om  

  1. minder confrontaties tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer door bv. autoverkeer te verminderen, afgescheiden fietspaden aan te leggen en snelheidsverlagingen door te voeren. 
  2. heldere en eenduidige verkeersregels die ouders helpen om op voorhand én onderweg goede instructies te geven aan hun kinderen. 
  3. meer positieve ondersteuning wanneer kinderen leren fietsen. Dat kan door ruimte te geven om fouten te maken, fietsen met kinderen vaker positief te stimuleren in plaats van louter op de risico’s te focussen. Dat gebeurt jammer genoeg wel vaker zoals met de gekende sensibiliseringsacties rond het dragen van een helm en zichtbaarheid met fluo. 

Het rapport biedt lokale beleidsmakers en organisaties nog heel wat meer handvaten en inzichten om fietsen echt veiliger te maken. Het rapport is te downloaden via de website van Mobiel 21. 

Lees gratis verder in onze app

Download gratis onze app om dit artikel verder te kunnen lezen,
beschikbaar voor Android en iOS.

Download in de App Store Ontdek het op Google Play

Lees meer over