Agentschap Wegen en Verkeer zal regeling verkeerslichten Aarschotsesteenweg nog finetunen

17 september 2024 | 16u42 | Gepost door annpeeters
Aarschotsesteenweg

Automobilisten merken op dat ze sinds de werken wel heel lang voor het rode licht staan aan de Aarschotsesteenweg in Leuven. Anton Decoster van Agentschap Wegen en Verkeer legt uit hoe de vork in de steel zit. 

"Zoals je vast nog wel weet, hebben wij voor de zomer de inrichting van het kruispunt en de zone tussen het kruispunt en de lagere school De Krullevaar't verderop veiliger gemaakt. Ook de verkeerslichteninstallatie werd veiliger gemaakt, zodat alle weggebruikers, en in het bijzonder overstekende voetgangers en fietsers zich veiliger over het kruispunt kunnen verplaatsen. Als je vroeger met de wagen van Aarschot kwam en je wou de E314 nemen, kon je die linksafbeweging maken terwijl voetgangers, fietsers en automobilisten die vanuit Leuven (van de Duitse brug) kwamen en rechtdoor reden richting Aarschot ook groen licht hadden. Nu heeft die linksafbeweging een aparte 'groenfase'. Met andere woorden als zij groen licht hebben, moeten de andere weggebruikers wachten", zegt Anton Decoster van Agentschap Wegen en Verkeer.

Conflictvrij

"We hebben de regeling van de verkeerslichten aan dit kruispunt 'maximaal conflictvrij' gemaakt. Een onvermijdelijk gevolg van deze aanpassing, die op het vlak van verkeersveiligheid onmiskenbaar  een verbetering is, is dat de wachttijden op het kruispunt globaal toenemen. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden, zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten."

Monitoren en finetunen

"We gaan de komende weken de situatie monitoren en waar nodig de regeling nog wat aanpassen. We moeten het evenwicht tussen de groentijden van de verschillende rijbewegingen nog wat bijstellen. Momenteel stellen we vast dat de linksafslagbeweging vanuit Aarschot rijrichting snelweg / Kessel-Lo relatief vlot verloopt. De kans is groot dat we daar wat groentijd afnemen, zodat we meer groentijd kunnen geven aan het verkeer dat van Kessel-Lo komt." 

"Dat er in de volledige cyclus van deze verkeerslichtenregeling in de rijrichting vanuit Kessel-Lo maar twee voertuigen door kunnen rijden, klopt niet. Het is wel mogelijk dat er tussen twee voertuigen een hiaat zit en dat daardoor de verkeerslichteninstallatie 'denkt' dat er geen verkeer meer op de tak vanuit Kessel-Lo is. Dat kan komen doordat eenvoudigweg het 'achterste' voertuig redelijk ver achter het 'voorste' voertuig rijdt, maar ook doordat er een vrachtwagen staat aan te schuiven - die doen er iets langer over om te vertrekken en daardoor kan dat hiaateffect  zich voordoen. Wat jammer genoeg ook gebeurt, is dat mensen die staan aan te schuiven aan de verkeerslichten afgeleid zijn door hun smartphone en daardoor niet goed aansluiten." 

Kort samengevat: "We gaan de regeling nog finetunen, zodat de wachttijden voor iedereen aanvaardbaar blijven. Ten opzichte van de vroegere situatie zal iedereen wel wat langer moeten aanschuiven. Dat komt doordat de regeling van de verkeerslichten nu veel veiliger is."  

 

Lees meer over