Wat hier niet rijdt zal daar rijden…

Cartoon

Eind augustus werd in de Leuvense deelgemeente Kessel-Lo een nieuw mobiliteitsplan ingevoerd. Zoals gewoonlijk knips, gewijzigde rijrichtingen en aangepast straatmeubilair om de levenskwaliteit te verhogen door sluipverkeer zoveel mogelijk te weren. Nobel doel, tenzij je in één van de pineutstraten woont uiteraard…

Na een lang traject met toverwoorden inspraak en participatie ging vandaag (28 augustus) een nieuw mobiliteitsplan voor Kessel-Lo van start. Het doel? Het sluipverkeer uit de woonwijken halen en de verkeersveiligheid verhogen, in het bijzonder voor de inwoners van de Leuvense deelgemeente die door het stadsbestuur worden aangemaand om zich zo vaak mogelijk te verplaatsen met de fiets, deelmobiliteit of het openbaar vervoer. Dat alles moet leiden tot meer levenskwaliteit volgens burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit): “De zone 30 die we vorig jaar hebben uitgebreid naar de deelgemeenten was daarvoor een eerste grote stap. Dit mobiliteitsplan is een nieuwe belangrijke stap”, klinkt het.

Het stadsbestuur voegt er graag aan toe dat Kessel-Lo bereikbaar moet blijven voor iedereen, ook voor mensen die een auto nodig hebben om welke reden dan ook. Het is zonder enige twijfel correct dat de aangepaste ‘circulatie’ heel wat minder interessant wordt voor sluipverkeer en dat is goed nieuws voor de straten in de woonwijken. Het nieuwe verkeersplan in Kessel-Lo kan dan ook op enige steun rekenen, zelfs vanuit de politieke oppositie. Liberaal voor Leuven (LvL), voorheen gekend als Open Vld, steunt de geest van het plan maar stelde zich wel vragen over de datum van invoering, met name net voor de eerste schooldag.

N-VA staat eveneens achter de grote lijnen maar toont zich wel bezorgd over de zogenaamde ‘pineutstraten’. “Straten zoals de Jozef Wautersstraat, de Werkhuizenstraat en de Koning Albertlaan zullen de rekening betalen voor het verkeersluw maken van andere straten. En of fietsers zich veilig door de verbindingsstraten kunnen verplaatsen is zeer de vraag”, klinkt het bij de partij die spreekt van knip- en plakwerk en zelfs van een ‘concentratieplan’. Het is juist dat het verkeer meer geconcentreerd zal worden op doorgangswegen en enkele ‘pineutstraten’. Ga maar eens vragen aan de inwoners van de Tiensestraat in Leuven - waar jaren geleden al een nieuw circulatieplan werd ingevoerd - wat dat in de praktijk betekent…

Dat gezegd zijnde toch een bedenking: je kan ervan dromen dat mensen de wagen inruilen voor alternatieven maar zelfs een deel van de meest overtuigde ecologisten houdt toch graag vast aan de vrijheid die een eigen wagen hen te bieden heeft. En wat de pineutstraten betreft: je kan ervan dromen om lusten en lasten evenwichtig te verdelen maar er zal altijd iemand de pineut zijn in het verhaal. Een wijs man zei er kort en krachtig ooit het volgende over: “Wat hier niet rijdt zal daar rijden, zo eenvoudig is het.” Met enige permissie durf ik die man de burgemeester van de eeuw noemen, de vorige én de huidige eeuw voor alle duidelijkheid.

Bart Mertens

Lees meer over