Twintig jongeren klaar om baas te worden

baas
Twintig jonge ondernemers staan ook dit jaar klaar om eigen BAAS te worden en een traject te volgen met begeleiding op maat. Een professionele jury selecteerde uit tachtig deelnemers de twintig winnende ideeën en zal de jonge ondernemers, samen met het BAAS Leuven-team, het komende jaar verder ondersteunen. Bedoeling is dat zij aan het einde van het jaar voldoende ondersteuning kregen om hun concept voor te stellen aan het publiek.

Zoals elk jaar koos een professionele jury een nieuwe lichting van twintig jonge BAAS’ers. Tachtig jonge Leuvense ondernemers volgden de BAAS groepssessies en kregen de kans om hun concept online te pitchen aan de jury. Dit jaar bestond de jury uit Flanders DC, VOKA, Unizo, Securex, SBB, BNP Paribas Fortis en Statik. De winnaars zullen begeleiding op maat krijgen om hun concept verder uit te werken.

Leuvens talent in elk stadium
De jonge ondernemers werden ook dit jaar tijdens het voortraject opgedeeld in vier reeksen en kregen op basis van hun noden sessies van de professionele experten. Afhankelijk van hoe ver zij stonden met hun concept, werden de jonge ondernemers opgedeeld in de groepen GEEN-IDEE, PRIL-IDEE, PRE-STARTER en STARTER. “Jonge ondernemers zijn de motoren van innoverende economie. We ondersteunen hen met veel overtuiging om hun prille ideeën uit te laten groeien tot succesvolle ondernemingen”, benadrukt schepen van jeugd Dirk Vansina. Daarnaast zien we dat jonge ondernemers ook impact willen hebben op de maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. Dat maakt hen interessante partners in ons Leuvens ondernemersnetwerk”, vult schepen van economie Lalynn Wadera aan.

Duurzaam en sociaal ondernemen
Dat ondernemen hand in hand gaat met duurzaamheid, maatschappelijke kwesties en vakmanschap werd duidelijk uit de gekozen concepten. Verschillende jongeren kozen voor een circulair systeem, maatschappelijke kwesties en handwerk. Zo wil Karmien Nys (26) de afvalberg verkleinen door gebreide kinderkleren te verkopen in een abonnementsvorm, zal Mahad Salah Abdi (22) jongeren al van kleins af aan leren omgaan met geld en maakt Elien Vrebos (27) handmade lederwaren. Dit zijn maar enkel voorbeelden van de vele concepten die het komende jaar verder uitgewerkt worden.

Ondersteuning op maat
Elke vier à zes weken zullen er terugkommomenten zijn waar de jongeren hun specifieke noden kunnen aankaarten en hulp op maat krijgen. Daarnaast starten er opnieuw groepssessies die vragen zullen beantwoorden rond o.a. prijsbepaling en hoe hun eerste klanten te bereiken. Ondernemer Victor Vansteenkiste (18): “Ik verwacht extra individuele begeleiding die zich toespitst op mijn case. Tijdens de groepssessies heb ik de eerste stappen gezet om mijn idee te ontwikkelen. Nu kijk ik er naar uit om concreet begeleid te worden en om aan de slag te gaan met mijn idee.” De groep werkt toe naar het BAAS pop-up toonmoment dat zal plaatsvinden in het najaar. Afhankelijk van de reeks waarin zij zitten, zullen de jonge ondernemers hun concept voor het eerst kunnen voorstellen aan het grote publiek of een reeds bestaand concept nog meer in de kijker kunnen zetten. “Ik vind het heel spannend om samen met de andere geselecteerden aan de slag te gaan richting het BAAS pop-up toonmoment. We hebben allemaal dezelfde mindset en herkennen bij elkaar de moeilijkheden waar we mee in contact komen. Door te praten, leren we heel veel van elkaar,” sluit ondernemer Laura Verbrugge (26) af.

Lees meer over