IJsjesbar Decadenza sluit de deuren
Diego en Charlie begonnen met de stiel in 2010. "Toen gingen we een eerste maal naar de Gelato University in het Italiaanse Bologna. Er volgde een lange zoektocht naar een goede locatie, de goede machines, de beste leveranciers, de interessantste producten, enzovoort. Maar in 2012 was het zover en opende Decadenza de deuren", zo klinkt het.
Alles voor tevreden klanten
"Als jong koppel zetten we onze schouders volledig onder dit verhaal: zonder ervaring, zonder begeleiding, zonder vakantie, met lange werkdagen, met hulp van jobstudenten, met veel plezier. We waren blij om ons ding te kunnen doen, om iets anders dan anders aan te bieden, om te kunnen experimenteren, om te gaan voor kwaliteit. En er volgde dan ook een erkenning als ambacht, waar we nog steeds supertrots op zijn. Wij zijn uiteraard door de jaren heen tegen de muur gelopen. Soms konden we niet volgen, soms ging er een vriezer of een airco stuk in het midden van de zomer, soms kwam een student niet opdagen, soms werd er iets niet geleverd, soms kwam een klant zijn bestelling niet ophalen, enzovoort. Was er een probleem? We vonden een oplossing", vertellen Diego en Charlie.
"Met plezier stonden we om 5 uur op, om ervoor te zorgen dat onze ijstoog om 12 uur vol stond, om open te blijven tot 22 uur, en dan op te ruimen tot 24 uur, zodat alles klaarstond voor de volgende dag en die daarna. We kregen zoveel blije gezichten aan de toog, complimentjes, goede reviews, persberichten, Dat maakte voor ons veel goed: daar deden we het voor."
2020: een erg moeilijk jaar
"Ondertussen zijn we twee dochters, een te renoveren huis, een pop-up en een coronapandemie verder. De balans tussen privé en werk was de laatste jaren een moeilijk opgave. Wij verschoven wat meer naar de achtergrond, naar de keuken, en konden op onze jobstudenten rekenen voor de verkoop. Het dieptepunt kwam er in 2020: een heel moeilijk jaar. Onze kids waren fulltime thuis en wij waren niet verplicht te sluiten, waardoor we geen steun ontvingen. We organiseerden ons om voormiddag ijs te draaien, namiddag leveringen te doen, met een jobstudent achter de toog tot 's avonds. Vanuit de overheid kwam er weinig info, geen richtlijnen: we moesten alles zelf uitzoeken. Er kwam enorm veel administratie bij kijken. Bovendien kregen we dan ook nog te maken met vertraagde leveringen, producten die niet beschikbaar waren, jaloerse buren, politie over de vloer, opmerkingen op sociale media, klanten die klaagden over de lange wachttijden. Met een burn-out tot gevolg."
"Nee, 2020 was een jaar om snel te vergeten. Maar we besloten 2021 een kans te geven, weliswaar mits wat aanpassingen", zo vertelt het koppel. Aangezien Diego een andere fulltime job vond, was het aan Charlie om Decadenza draaiende te houden. We wilden ons digitaal ook wat beter vertegenwoordigen en besloten een webshop op te starten om onze bestellingen te centraliseren. Hiervoor pasten we het concept wat aan en besloten we met een vast assortiment te gaan werken. De passie om Leuven van de lekkerste Italiaanse ijsjes te voorzien is er nog steeds en we gingen er voor. Helaas vallen onze goede voornemens in het water door het slechte weer van 2021", klinkt het.
Nog open tot eind september
"Hoe moeilijk het ook was, we hebben als gezin de knoop doorgehakt en beslist om de Gelateria in Leuven te sluiten. In een ideale wereld is het steeds ideaal ijsjesweer, hebben we steeds kinderopvang, gaat er nooit iets stuk, zijn er altijd tevreden klanten, wordt alles op tijd geleverd, was er nooit sprake van corona, en zijn er 48 uren in een dag. In de realiteit is het echter moeilijk om alles te blijven combineren. Als we iets doen, willen we het goed doen, zowel op privé als op zakelijk vlak", zo besluit het koppel. Decadenza blijft nog open tot eind september.