Verkeersinstituut Vias wil marges bij flitscontroles verminderen: "Verkeersveiligheid moet omhoog"

30 April 2024 | 15u47 | Gepost door redactie
Gemeente verkoopt voertuigen openbaar

De technische marges bij flitscontroles zouden krapper moeten worden, althans als het van verkeersinstituut Vias afhangt. Ze willen dat de maximale marge niet meer dan drie kilometer per uur bedraagt. Momenteel bedraagt die veelal zes kilometer per uur en op de snelweg is dat nog ruimer.

"Die technische marge dateert uit een tijdperk waarin de meettoestellen veel minder accuraat waren", legt Stef Willems, de woordvoerder van Vias uit aan de VRT. "De huidige flitstoestellen en zeker ook de trajectcontroles kunnen de snelheid veel nauwkeuriger meten, zelfs tot op de kilometer nauwkeurig. Dus die marge van zes kilometer per uur is dan op zich wel heel ruim gemeten."

Vias vraagt dan ook de technische marge te doen dalen naar drie kilometer per uur in zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag en naar drie procent op snelwegen. Daarmee zou ons land meer in lijn liggen met de marges in de buurlanden. In Frankrijk bedraagt de technische marge vijf kilometer per uur voor snelheden onder de 100 kilometer per uur en in Nederland zelfs maar drie kilometer per uur.

"Stel: je rijdt 50 kilometer per uur en doet een noodstop. Dat betekent dat je hard remt om zo snel mogelijk stil te staan. Op de plek waarop je stilstaat, zet je een kegel. Dan rijd je hetzelfde traject aan 60 kilometer per uur. Op precies dezelfde plek als de vorige keer doe je weer een noodstop. Je zult zien dat je uiteindelijk die ene kegel zult raken aan 40 kilometer per uur. Het effect van remmen werkt namelijk exponentieel: pas in de laatste meters verlies je de meeste snelheid. We willen vooral bekomen dat de gemiddelde snelheid in ons verkeer naar beneden gaat en dat het verkeer veiliger wordt. Dat zorgt ervoor dat ongevallen vermeden kunnen worden, omdat mensen dan bijvoorbeeld wel kunnen stoppen waar ze met een aantal kilometer per uur sneller net niet zouden kunnen stoppen", vertelde Willems aan de VRT.

Lees meer over