Leuvens stadsbestuur wil de ontwikkeling van gebied rond Koning Boudewijnlaan laten onderzoeken

28 januari 2025 | 15u12 | Gepost door annpeeters
Koning Boudewijnlaan

De gemeenteraad van Leuven heeft op 27 januari 2025 een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het gebied rond de Koning Boudewijnlaan, ter hoogte van imec en het Wetenschapspark Arenberg. De goedkeuring van de nota markeert de start van een ambitieus project dat zich richt op de verbetering van de mobiliteit in dit deel van de stad.

De Koning Boudewijnlaan is een belangrijke toegangsweg tot Leuven en speelt een sleutelrol in de verbinding tussen verschillende belangrijke locaties. Met de geplande uitbreiding van zowel imec als het Wetenschapspark Arenberg zijn er aanzienlijke veranderingen in het verkeer te verwachten. De betrokken partners, waaronder het Agentschap Wegen en Verkeer, de Katholieke Universiteit Leuven en De Lijn, werken samen aan een voorontwerp dat moet bijdragen aan een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer.

Probleemstelling en aanpak

De huidige verkeerssituatie op de Koning Boudewijnlaan, met drukke kruispunten en toenemende verkeersstromen, vraagt om een grondige herziening. De Unieke Verantwoordingsnota, die een combinatie is van een startnota en een voorontwerp, zal dienen als basis voor de verdere ontwikkeling van het project. De nota zal zich richten op diverse onderzoeksvragen op het gebied van verkeerskunde, ruimtegebruik en financiën. Het project gaat over de N264, Koning Boudewijnlijn, tussen en met inbegrip van het kruispunt met het de Celestijnenlaan en al zijn aanhorigheden zoals de bushalte; het kruispunt met de Sint-Jansbergsesteenweg (N253); Gaston Geenslaan en Remisebosweg inclusief ontsluiting naar site Wetenschapspark Arenberg en site imec; de F29 tussen de westelijke rotonde van de Gaston Geenslaan en de Celestijnenlaan en tenslotte over de parkeerboulevards van Wetenschapspark Arenberg, gelegen in open lucht, op het maaiveld. 

Zowel op site imec als op site Wetenschapspark Arenberg zal een nieuw parkeergebouw gerealiseerd worden. Beide parkeergebouwen worden ontsloten via de Gaston Geenslaan. Ook andere ontwikkelingen in het gebied en de binnenstad kunnen bijkomende verkeersstromen genereren. Langs de Gaston Geenslaan bevindt zich momenteel een parkeerboulevard, in open lucht, in functie van Wetenschapspark Arenberg. Het masterplan voor het Wetenschapspark voorziet om de huidige parkeerhavens, geënt op de Gaston Geenslaan, te vervangen door een oostelijke en westelijke parkeerboulevard met toegangscontrole. Ook de fietssnelweg F29 loopt door het projectgebied en fungeert op regionale schaal als doorgaande fietsverbinding tussen Leuven en Brussel. De specifieke ligging van de fietssnelweg ter hoogte van het Wetenschapspark en imec dient bepaald te worden als deel van de volledige herinrichting van het projectgebied. 

Financiering en fasering

De totale kost van de opdracht wordt geraamd op 64.533,33 euro, inclusief btw. Deze kosten worden verdeeld over de budgetten van 2025 en 2026. De goedkeuring van de gunningswijze en de samenwerkingsovereenkomst tussen de partners is een noodzakelijke stap om het project in gang te zetten. De volgende belangrijke data in het proces zijn 28 februari 2025 voor het indienen van offertes en 30 april 2025 voor de toekenning van de opdracht. De uitvoering van het project moet in mei 2026 worden afgerond.

 

Lees meer over