Lerarentekort: Maarten geeft les vanuit de Filipijnen

21 oktober 2021 | 16u37 | Gepost door annpeeters
maarten
In juni van dit jaar liet Maarten aan de schooldirectie weten dat hij een trimester niet op school zou zijn wegens ouderschapsverlof. Er werd vervanging gezocht maar niet gevonden. Samen kwamen ze op het idee van afstandsonderwijs te geven vanuit de Filipijnen. 

Maarten Vincke (33) uit Kessel-Lo is al acht jaar aardrijkskundeleerkracht in het Heilig Hartinstituut in Heverlee en is er ook oud-leerling. Ook zijn echtgenote is leerkracht. 

"Mijn echtgenote is oorspronkelijk Filipijnse en wij vinden het belangrijk om met ons gezinnetje geregeld naar de Filipijnen te gaan. Zo kunnen we samen met onze twee dochtertjes (4 jaar en 1 jaar) tijd spenderen met de familie daar. Het was al van de zomer van 2019 geleden dat we er nog eens geweest waren. Veel te lang geleden voor ons, maar door je-weet-wel-wat moesten we geduld hebben. Ondertussen hadden mijn echtgenote en ik het idee gekregen om eens samen ons ouderschapsverlof op te nemen, zodat we voor een langere periode naar de Filipijnen konden gaan. Van zodra we beiden volledig gevaccineerd waren, hebben we ons plan uitgevoerd. De Filipijnse familie had ons jongste dochtertje nog niet eens in het echt gezien", zegt Maarten Vincke.

Maarten en zijn gezin verblijven bij zijn schoonouders in de hoofdstad Manila: "Dat doen we elke zomer als we hier verblijven, maar nu blijven we dus langer, namelijk vijf maanden. Van begin augustus tot begin januari. We hebben ook tijd om reisjes te maken naar verschillende eilanden."

Corona

"Wat corona betreft, is de situatie nog niet zo gunstig kunnen evolueren als bij ons in België. Het is helemaal niet evident om alle delen van de bevolking hier vaccins te geven. Er zijn dus nog redelijk wat beperkingen. Alhoewel er de laatste weken, met het wat gunstiger evolueren van het aantal besmettingen, wel wat versoepelingen werden doorgevoerd."

Reis

"Ons verblijf hier heeft eigenlijk twee doelen. Ten eerste heel veel familietijd. We realiseerden ons dat dit misschien het beste moment was, om dit te doen gezien de leeftijd van onze dochtertjes, die het geweldig vinden om hun lola (oma), lolo (opa), tita (tante) en tito (oom) zo vaak te zien en om reisjes te doen naar verschillende prachtige strandlocaties. Ten tweede wilden mijn echtgenote en ik ook zelf wat meer rust voor een langere tijd. We zijn beide leerkrachten en nemen veel van ons werk mee naar huis. Tijdens het schooljaar lijkt dat nooit te stoppen met twee jonge kindjes thuis. Met deze extra rust gaan we er zeker weer volledig tegenaan kunnen wanneer we terug in België zijn."

Lerarentekort

"Ik had de directie in juni mijn plannen laten weten en verteld dat ik er tijdens het 1ste semester van dit schooljaar niet ging zijn. Na de schoolstart in september was er nog steeds geen vervanging gevonden voor 12 van mijn 21 klassen aardrijkskunde (aardrijkskunde is meestal een 1-uursvak). Het lerarentekort laat zich duidelijk gelden. Dus de directie contacteerde mij om eens te polsen wat mogelijk was en samen kwamen we tot het idee van afstandsonderwijs aardrijkskunde."

Afstandsonderwijs

"Ik geef les vanuit de Filipijnen voor zes vierdejaarsklassen door elke week een videoles online te plaatsen. De leerlingen hebben in oktober al een taakje gekregen en op school een toets afgelegd. Die ingescande toetsen heb ik hier verbeterd op een iPad. De andere zes vierdejaarsklassen, waar nog geen vervanging voor werd gevonden, neemt mijn collega Jan onder zijn hoede, ook grotendeels via afstandsonderwijs, bovenop zijn voltijdse opdracht, wat straf is, maar niet het enige voorbeeld van creatieve oplossingen die gevonden moeten worden om met het probleem van het lerarentekort om te gaan."

Goede oplossing

"Gezien de omstandigheden vind ik dit een goede oplossing. Wij als leerkrachten hebben de voorbije twee schooljaren wel wat ervaring opgebouwd en vaardigheden onder de knie gekregen om afstandsonderwijs zo goed en helder mogelijk te laten werken voor leerlingen. Voor mij lukt dit goed. Ik heb meteen een planning opgesteld voor het hele semester. Deze week hebben Jan en ik ook een evaluatiemoment gehad met de directie en de conclusie was toch, dat we zo verder aardrijkskunde gaan geven dit semester. Dit is nog steeds een voorlopige oplossing tot vervanging gevonden wordt, maar ik besef dat de kans groot is dat deze manier van werken voor het hele semester zal zijn. En daar ben ik op voorbereid. Gelukkig heb ik tijdens de voorbije twee schooljaren redelijk wat lesmateriaal voor afstandsonderwijs gemaakt dat bij deze dus nogmaals gebruikt kan worden."

Leerlingen zijn mee

"Met de leerlingen heb ik contact via mail en chat. Daar kunnen ze altijd terecht met vragen. De leerlingen hebben zelf ook al veel ervaring opgedaan wat betreft afstandsonderwijs en gaan er dus goed mee om. Het is wel zo dat bij afstandsonderwijs het risico altijd groter is om leerlingen met minder motivatie en/of zelfredzaamheid niet mee te krijgen. Daar ben ik mij van bewust en dat probeer ik te vermijden door duidelijk te communiceren, interessante videolessen te voorzien en ook niet meer aan te bieden dan nodig is. Het verwerken van de videolessen gebeurt immers best thuis. Tijdens de uren dat de leerlingen normaal gezien aardrijkskunde krijgen op school hebben ze studie en tijd om aan andere schoolzaken te werken."

Weetjes over de Filipijnen

"Voorlopig heb ik hen nog geen weetjes over de Filipijnen kunnen meegeven, de leerstof leende er zich nog niet helemaal toe. Maar hiervoor zie ik wel wat mogelijkheden voor de volgende hoofdstukken."

Groot hart voor de school en de leerlingen

Maarten moet wel een groot hart hebben voor de school en voor zijn leerlingen: "Op zich valt de opdracht wel mee. Voor zes klassen zorgen is iets anders dan voor 21 klassen zorgen. Ik heb hier ook wel wat tijd. Als ik op deze manier ervoor kan zorgen dat de leerlingen tijdens dit semester toch het meest boeiende vak aardrijkskunde krijgen, dan help ik de school hier graag mee. Voor de leerlingen is het ook een opportuniteit om op een alternatieve manier met een vak bezig te zijn. Het is waar dat ik tijdens dit semester geen loon ontvang, maar tijdens het volgende semester, wanneer ik terug voltijds aan de slag ga, voorziet de directie wel wat compensatie. Zo zal ik bijvoorbeeld minder uren wacht moeten presteren. Dat vind ik wel fijn want vanaf januari zal het weer een pak drukker worden."

Lees meer over