Examenresultaten studenten hogeschool UCLL bemoedigend
UCLL heeft omwille van de coronamaatregelen deze examenperiode enorm gevarieerd in haar evaluatievormen: er werden minder klassiek schriftelijke examens gebruikt. Klaas Vansteenhuyse: “Meer onderzoek naar het effect daarvan is nodig, maar we vermoeden dat die toegenomen variatie in evaluatievormen sterker inspeelt op de verschillende competenties van studenten. Daar waar er traditioneel heel wat schriftelijke examens zijn kan een student nu misschien beter uit de voeten omdat het mondeling toelichten van een werk haar beter ligt. En dus scoort ze beter. Op die manier is er toch een positief effect van deze, voor studenten, moeilijke tijden.”
Verbeteren
De docenten bij UCLL kregen in ieder geval geen instructies om milder te verbeteren. Klaas Vansteenhuyse: “We gaan uit van de professionaliteit van onze docenten in het opstellen van evaluaties en het verbeteren ervan. We hebben ook geen correctiemaatregel ingesteld op hogeschoolniveau.”
Studievoortgangsmaatregelen
Wat UCLL wél deed, is reeds enkele weken voor de start van de examens bekend maken dat de studievoortgangsmaatregelen voor het lopende jaar opgeschort zouden worden. Normaal moet een student voor minstens 30% van de opgenomen studiepunten geslaagd zijn om opnieuw te kunnen starten in het volgende academiejaar. Onder meer die maatregel werd opgeschort: in het academiejaar 2020-2021 krijgen studenten een tweede kans om zich te bewijzen. Klaas Vansteenhuyse: “Ik durf nog steeds te denken dat deze vroege bekendmaking van de opschorting ̶ met dus de garantie op een nieuwe kans ̶ voor rust en vertrouwen onder de studenten heeft gezorgd. We weten nu al dat we volgend jaar voor een deel van de lessen terug naar online zullen moeten schakelen. 2020-2021 wordt een slimme combinatie van leeractiviteiten op de campus en online les en deze examenresultaten tonen aan dat studenten daar na een deugddoende zomer klaar voor zullen zijn. Met de inzet van onze hele hogeschoolgemeenschap, kunnen we dit realiseren.”