Deelmobiliteit binnen handbereik dankzij 41 mobipunten

mobipunt
Sinds september 2020 duiken er steeds meer mobipunten op in het Leuvens straatbeeld. Deze week installeerde stad Leuven bijkomend dertien mobipunten, onder andere aan de Bodartparking, het Boudewijnstadion en park De Bruul. Dat brengt het totaal aantal mobipunten op 41. In een mobipunt vind je verschillende vormen van deelmobiliteit, waaronder elektrische deel(bak)fietsen en deelwagens, en je kunt er makkelijk overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel. In buurtmobipunten vind je voornamelijk elektrische deelbakfietsen, in strategisch gekozen mobipunten elektrische deelfietsen.

“Met de mobipunten willen we het voor de inwoners en bezoekers van Leuven makkelijker maken om gebruik te maken van deelfietsen en -wagens. We zorgen er zo voor dat deelmobiliteit voor iedereen binnen handbereik ligt en dat Leuvenaars elke dag het vervoersmiddel kunnen kiezen dat zij op dat moment nodig hebben”, licht schepen van mobiliteit David Dessers toe. “Vervoersmiddelen delen is niet alleen voordelig, het helpt ons ook om de mobiliteitsknoop te ontwarren en het draagt bij aan een aangename, bereikbare en klimaatneutrale stad.” Uit de stadsmonitor blijkt dat 65 % van de Leuvenaars tevreden is over het aanbod aan deelsystemen, ten opzichte van 55 % in de dertien Vlaamse centrumsteden.

In een mobipunt kunnen Leuvenaars en bezoekers een (elektrische) deelwagen, elektrische deel(bak)fiets en/of een Blue-bike ontlenen en in de meeste gevallen ook overstappen op het openbaar vervoer. Het aanbod verschilt van mobipunt tot mobipunt en kun je raadplegen op http://www.leuven.be/mobipunten. De mobipunten zijn verspreid over de stad. "Je vindt ze in het centrum, maar ook in de deelgemeenten. Je vindt ze zowel op belangrijke knooppunten, denk maar aan de stations, als in buurten, de zogenaamde buurtmobipunten", aldus Dessers. 

Dertig bakfietsen in buurtmobipunten 
“De elektrische bakfietsen van Cargoroo zijn erg populair. We zijn dan ook heel blij dat we het aantal nu uitbreiden van negen naar dertig", vertelt schepen Dessers. Bakfietsen zijn handig in de stad voor uitstapjes met de kinderen, om plantjes te gaan kopen in het tuincentrum, om boodschappen te doen op de markt en ze vormen vaak een aantrekkelijk alternatief voor de wagen. “Bakfietsen zijn duur in aankoop en niet iedereen heeft plaats om ze makkelijk en veilig te stallen. Dankzij de mobipunten wordt het een vervoersmiddel dat voor iedereen beschikbaar is. Je vindt de bakfietsen vooral in buurtmobipunten, omdat we merken dat ze daar erg populair zijn”, alsnog Dessers. Een overzicht van de mobipunten met een bakfiets vind je op www.leuven.be/mobipunten.
 

Om een bakfiets te ontlenen, download je de app van Cargoroo. In de app kun je een fiets reserveren en er binnen de twintig minuten gebruik van maken. Je brengt de fiets na gebruik terug naar het mobipunt waar je de fiets ontleende. Met een volle batterij kun je bijna 100 km fietsen en in de Cargoroo-app kan je steeds zien over hoeveel batterij de fiets nog beschikt. In een aantal bakfietsen kun je veilig een Maxi-Cosi bevestigen. Je betaalt 0,07 euro per minuut dat je de fiets ontleent. Voor de reservatie betaal je 1 euro extra. Zodra je de fiets terugplaatst in de stalling, stopt je gebruikskost. Nieuwe gebruikers kunnen de bakfietsen een uur gratis uitproberen. 

Elektrische deelfietsen op strategische locaties
Op vijf strategische plekken die veel bezoekers of werknemers aantrekken en waar er een grote vervoersvraag is, staan er elektrische deelfietsen van Urbee. Het gaat dan over de stations van Leuven en Heverlee, UZ Leuven campus Gasthuisberg, het researchpark Haasrode en het Rector De Somerplein.

“In een eerste testfase hadden we de deelfietsen van Urbee meer verspreid over de stad, echt op buurtniveau. Het handmatig wisselen van batterijen voor dit type fietsen verliep jammergenoeg niet vlot. Daarom sturen we in samenspraak met Urbee het concept nu bij”, licht schepen Dessers toe. De stad vermindert het aantal plekken met deelfietsen van Urbee en concentreert de fietsen dus in vijf strategische mobipunten. Op locaties die er zich toe lenen, zorgt de stad voor vaste laadstations. Daar wordt de batterij van de fiets automatisch geladen wanneer de fiets gestald staat.  “Met dit Europese testproject willen we graag bijleren op welke plaatsen deelfietsen goed werken om er vervolgens lessen uit te trekken en eventueel bij te sturen”, besluit Dessers.

Om een elektrische fiets te ontlenen, download je de Urbee Go app. Je betaalt 0,05 euro per minuut, met een maximum van 15 euro per dag, en je kunt de fiets in een ander mobipunt met Urbee-stallingen achterlaten. Je betaalt dus enkel wanneer je de fiets bestuurt.

De stad krijgt voor de realisatie van deze mobipunten een Europese subsidie van 516.721 euro binnen het Interreg-project eHUBS. De mobipunten passen in het beleid rond basisbereikbaarheid van de Vlaamse overheid ‘Hoppin’.

Lees meer over