De zeepbel van de marketing?

cartoon
Leuven profileert zich steeds vaker als het epicentrum van innovatieve creativiteit. Festival and&, dat zopas digitaal werd georganiseerd met 500.000 euro van de stad Leuven in de subsidiezak, is als het ware de verpersoonlijking van de onstuitbare internationale ambities maar de oppositie heeft grote vraagtekens bij dat bedrag.

Als we de marketeers/politici mogen geloven, is Leuven op weg om uit te groeien tot ‘Silicon Valley aan de Dijle’. Het mag niemand verbazen dat Leuven die status ambieert want de stad is al vele eeuwen een kenniscentrum, met dank aan de universiteit. De praktijk toont ook aan dat Leuven innovatie in de genen heeft en daar moeten we fier op zijn en vooral blijven. Toch moeten we ook beducht zijn voor een kwalijke trend: de marketingpraatjes. Of om het simpel te verwoorden: doe de ezel een mooie strik rond de nek en het wordt een volbloed. En als je dan maar vaak genoeg blijft zeggen dat het geen ezel is maar een volbloed, dan zullen de mensen uiteindelijk wel meegaan in het verhaal. Niet zelden kosten die marketingpraatjes dan ook nog een bom geld maar ondertussen blijft de kritische ziel op zijn honger zitten. Waar zijn de naakte cijfers? Akkoord, je kan niet alles vertalen in cijfers maar in deze gedigitaliseerde tijd kan het meer dan ooit. Gebeurt ook, doorgaans als het past in het verhaal. Soms gebeurt het niet en dan komen er vragen. Zo kwam festival and& recentelijk onder vuur te liggen vanuit de oppositie. Rik Daems (Open Vld) hekelde bij de vorige editie al de toelage van 500.000 euro aan and& terwijl de handel en de horeca het moeten rooien met minder dan de helft. Lorin Parys omschreef Leuven MindGate ooit al als Leuven WindGate en nu is N-VA Leuven opnieuw kritisch. “Het festival werd digitaal georganiseerd en dan is het toch een beetje gek dat het stadsbestuur geen cijfers kon geven over het aantal bezoekers”, stelt Katrien Houtmeyers. “Waar wij ons grote vragen bij stellen, is de hoge toelage van 500.000 euro. Andere organisaties die veel meer volk op de been brengen, kunnen enkel dromen van zo’n astronomisch bedrag. Van een terugverdieneffect voor de handel en de horeca was geen sprake want het was een digitaal festival. En los van dat gegeven blijft een half miljoen euro voor een event met een select publiek een torenhoog bedrag.” Ook PVDA vindt dat het wel iets minder mag zijn: “Het stadsbestuur steekt enorm veel geld in citymarketing om zichzelf internationaal op de kaart zetten”, aldus Line De Witte. “Ze kunnen het goed uitleggen maar innovatie die enkel dient om jezelf in de kijker te zetten maar die niets verandert voor de gewone Leuvenaars, daar hebben we niet veel aan. Het and&-festival heeft bijvoorbeeld echt een ongelooflijk elitair karakter. Schepen Wadera vertelde mij dat het festival ervoor heeft gezorgd dat jongeren les hebben gekregen over wetenschap. Wel, je kan ook gewoon interessante lessen voor jongeren organiseren. Dat zou een pak minder kosten. Geen enkele vzw krijgt zo veel geld en het is duidelijk een keuze van het stadsbestuur om nog meer elitair te worden.”

Bart Mertens

Lees meer over