COLUMN Moeten er nog hamburgers zijn?

Een cartoon waarin burgemeester Ridouani de hamburgers toespreekt
Zoals bekend is Leuven de Europese hoofdstad van de Innovatie, iCapital en Europese Sportstad 2021. Wellicht vergeten we nog enkele roemrijke titels maar voeg er gerust de hoofdstad van de hamburgers aan toe. Of dat een goede zaak is, laten we aan uw smaak over.

De coronacrisis lijkt voorlopig geen golf van faillissementen in beweging te brengen in Leuven. Dat is vanzelfsprekend een goede zaak maar laat ons niet te vroeg juichen. De steun van de overheid wordt stilaan afgebouwd, te beginnen met de lagere btw voor de horeca. Of dat zal leiden tot hogere prijzen in de horeca valt nog af te wachten maar het is lang niet ondenkbaar. We hebben overigens al een beetje de indruk dat een bezoek aan een restaurant of aan een café iets duurder is geworden na de meest recente heropening van de horeca. Nu goed, iedereen moet overleven na een bijzonder zware periode maar het zou best kunnen dat er alsnog een aantal zaken gaan sneuvelen in de nasleep van de coronacrisis. Ook uitgestelde rekeningen moeten worden betaald, al dan niet met interesten. Laat ons hopen dat drama’s vermeden kunnen worden in shoppingstad Leuven en de stad heeft alle troeven in huis om dat waar te maken. Voor alle duidelijkheid: dure campagnes van hippe marketingbureaus horen niet thuis in het rijtje troeven.

Eigenlijk is het redelijk eenvoudig. Als je een leuk promofilmpje wil over Leuven doe dan een beroep op de bekende gezichten in je stad, van Jeroen Meus tot DJ Bobby Ewing. Gaan die weigeren om de stad van hun hart te promoten in een mooi gemonteerde video over Leuven? Ik vermoed van niet en wat het merendeel van de bekende gezichten betreft ben ik er zelfs zeker van. Om maar te zeggen: een duur marketingbureau is lang geen wondermiddel en de stad promoten kan op een veel goedkopere manier. Het geld dat je zo in de portefeuille houdt, kan je bijvoorbeeld gebruiken om de winkelstraten een leuke opfrisbeurt te geven. Verder is het niet onbelangrijk om de gezonde mix van handels- en horecazaken in het oog te houden. Heel wat jonge gemotiveerde ondernemers willen best wel van start gaan in Leuven maar de hoge huurprijzen steken niet zelden stokken in de wielen, zeker in de Bondgenotenlaan. Met telefoonwinkels, supermarkten uit alle windstreken en fastfoodrestaurants gaan we er niet komen om Leuven gezellig te houden als shoppingstad.

Wat fastfood betreft gaat het overigens hard in Leuven. Sinds kort telt de stad een tweede vestiging van McDonalds en ook KFC opende de deuren op de Grote Markt. Eerder opende ook al BurgerKing en dan spreken we nog niet over de vele andere hamburgzaken, om nog maar te zwijgen over alle andere ketens die quasi fastfood in de aanbieding hebben. En dat allemaal op een zakdoek groot…Toch maar opletten dat we niet de hoofdstad van de hamburger worden in de toekomst want dat zou slecht nieuws zijn voor de ‘gezonde’ mix.

Bart Mertens

Lees meer over